
De eerste winkelrevolutie was begin 1600: de eerste winkels ontstonden zoals we die nu kennen. Ambachtslieden begonnen artikelen, gemaakt door anderen, te verkopen met een opslag voor de winkeleigenaar.
Rond 1750 begon de tweede winkelrevolutie: de Industriële Revolutie zorgde voor massaal geproduceerde goedkope(re) artikelen. De groep ‘kopers’ groeide mee en steeds meer mensen konden het betalen om te kunnen kopen. De winkels werden steeds groter om goedkoper te kunnen verkopen.
Nu is de derde winkelrevolutie aan de gang; veel eerder en sneller dan gedacht of gepland. En het is niet meer te stoppen of om te draaien. We ‘moeten’ mee:
“The third retail revolution, today’s digital age, turns that model on its head, creating, in retailers’ jargon, a consumers’ “pull” system rather than a producers’ “push” one. As Mark Cohen, director of retail studies at Columbia University Graduate School of Business in New York, says: “At the turn of the 20th century, the commander-in-chief of commerce was the retailer, with the manufacturer as equal partner. Today it’s the customer who’s in charge.””
#maatschappij #participatie #samenleving #samenwerken #toekomst #gezamenlijkeverantwoordelijkheid #organisatiecultuur #winkel #retail
bron: https://www.economist.com/special-report/2021/03/11/the-return-of-one-to-one-commerce
Dit bericht verscheen eerder op LinkedIn:
Reacties