Hoe ga je als zelfstandige nu het beste om met de drie-eenheid ‘persoon’, ‘bedrijf’ en ‘product’? Als deze drie-eenheid voor mij als zelfstandige niet duidelijk is, dan zal dat ook nooit in mijn optreden naar buiten helder en eenduidig zijn.
Wanneer neem je als zelfstandige als ‘persoon’ de rol van ondernemer op je om je ‘bedrijf’ te managen en wanneer ben je het ‘product’ aan het vermarkten? Wanneer is de klant mij als ‘product’ aan het gebruiken?
delen van jezelf in de etalage zetten
Als ondernemer zet ik andere delen van mijzelf ‘in de etalage’ dan wanneer ik optreed als coach. Denk aan delen als passief, proactief, assertief, zwijgend, vol aandacht, aardig, luisterend, etc.
Een paar eenvoudige voorbeelden: als ondernemer wil ik graag dat er naar mij(n verhaal) geluisterd wordt; als coach luister ik naar de cliënt. Als ondernemer heb ik het over klanten; als coach heb ik het over cliënten. Als ondernemer kan ik heel directief zijn naar bedrijven waar ik klant ben; als coach stel ik alleen maar de beste vragen.
Dat maakt mij (in de beleving van de ander) iemand anders, maar ik ben echt nog steeds dezelfde persoon. Dat maakt het dus ook moeilijk als iemand van rol verandert; bijvoorbeeld een cliënt die ineens opdrachten gaat uitvoeren voor mijn bedrijf, of als ik gevraagd word om een leverancier van mijn bedrijf te coachen.
kritiek op je bedrijf, op je product of op jou als persoon?
Ook ik kan er best moeite mee hebben als mensen kritiek hebben op mijn producten of mijn bedrijf; dat is nooit leuk. In mijn begintijd als ondernemer voelde ik mij soms echt aangevallen en moest ik moeite doen om niet meteen aanvallend terug te reageren.
Sinds ik besef dat het niet om mij als persoon gaat maar om mijn product, is het een stuk makkelijker om daarmee om te gaan. Ik voel mij, sinds ik dat door heb, minder snel aangevallen.
samenvattend: 4 praktische tips!
Hoe je hiermee het beste omgaat? Graag geef ik je 4 praktische tips, gebaseerd op mijn eigen ervaringen in 15 jaar ondernemen. Misschien passen ze ook voor jou.
TIP 1: word aangesproken in de juiste rol
Vraag jezelf af, als je een gesprek hebt, in welke rol je aangesproken wordt. Of geef het, in het begin van het gesprek, zelf aan (“als ondernemer zou ik…”, “stel je mij deze vraag nu als coach?”). Daarmee voorkom je misverstanden.
TIP 2: wees voorbereid op kritiek
Vraag jezelf direct af of de kritiek die je krijgt gericht is op jou als persoon of op je bedrijf of product. Als het over je bedrijf of je product gaat (en dat is meestal het geval), bedenk dan dat de ander het niet over jou als persoon heeft. Daardoor kun je sneller en alerter reageren op wat de ander zegt.
TIP 3: geef niet meteen je product weg
Onderzoek waar de vraag bij de ander zit en geef een paar hints of een enkele tip. En geef aan dat, als de ander meer wil weten, je zeker bereid bent tot een gesprek over je dienstverlening.
TIP 4: zeg dat je een bedrijf bent
Als je tegen anderen telkens opnieuw aangeeft dat je niet alleen een bedrijf hebt, maar ook een bedrijf bent, krijg je vanzelf vragen. Een prachtige opening om uit te leggen dat je niet altijd optreedt of praat vanuit dezelfde rol!
En ja, in het kader van de derde tip: dit soort artikelen zijn slechts een tip van de sluier. Ben je nieuwsgierig geworden en kun je meer ondersteuning gebruiken als zelfstandig ondernemer? Mijn deur staat open voor het boeken van een gesprek.
In de serie “2019: terugkijken op 15 jaar ondernemen als coach” zijn de volgende artikelen verschenen:
- “ik ben een bedrijf”
- marketing voor de coach: verkoop ‘mooie gaten’
- “mijn bedrijf: een team zodat ik kan coachen”
- zelfstandig ondernemer: het verschil tussen ‘persoon’, ‘bedrijf’ en ‘product’
- zelfstandig ondernemer: omgaan met ‘persoon’, ‘bedrijf’ en ‘product’ – zojuist gelezen
- bedriegerssyndroom: “Wat ik doe is toch niet bijzonder? Dat kan toch iedereen?”
- OR-training of OR-coaching: is er een verschil?
- de Ruimte: mijn eigen trainingslocatie
Reacties