
Deze zomer ben ik aan het opruimen geslagen. Zo ook in mijn boekenkast. Tijd om boeken nog een keer te lezen en dan los te laten. Nu heb ik het boek ‘Geef nooit korting!’ van Jos Burgers weer een keer gelezen. Een korte review.
Lang geleden heb ik dit boek een keer gekocht. Het is de druk uit 2011 en waarschijnlijk heb ik het ook rond die tijd gekocht. Het boek is overigens nog steeds als nieuw te koop.
waarom dit boek gekocht?
Voordat ik dit boek las, was ik al zo’n 7 jaar ondernemer. En korting gaf ik al nooit*. Wat dat betreft was ik het eens met de titel van het boek voordat ik het kocht. Mensen om mij heen dachten hier (toen) totaal anders over. Ik hoorde van velen dat ze korting gaven terwijl ik dat nooit deed. Daarom was ik benieuwd naar de redenen van Jos Burgers.
een ‘mindset’ boek
Eigenlijk is dit boek een ‘mindset’ boek. Het geeft je de kracht om op een totaal andere manier tegen je product, je bedrijf en je klant aan te kijken. Eigenlijk leert het je om onafhankelijk en open te handelen in jouw persoonlijke relatie met deze drie.
voor mij een bevestiging
Zelfs nu, 7 jaar verder, is het boek voor mij nog steeds een bevestiging. Een bevestiging dat ik nog steeds op een gezonde manier omga met mijn product, mijn bedrijf en mijn klanten. En het is altijd fijn om bevestiging te krijgen. Maar misschien maakt het weer opnieuw lezen van dit boek mij weer (meer) bewust. Bewust van wat ik doe.
het boek
Het boek ‘Geef nooit korting!’ is vlot geschreven en heel makkelijk om te lezen. De voorbeelden zijn heel levendig beschreven en (voor de meeste ondernemers) zeer herkenbaar.
Zelfs als je niet van lezen houdt, kun je hier makkelijk tips uit halen voor je eigen bedrijf.
de belangrijkste tips
Een paar van de tips uit het boek wil ik je niet onthouden. In het boek zijn de tips veel uitgebreider beschreven en ook voorzien van duidelijke voorbeelden en uitleg.
De twee tips die mij nu nog steeds raken zijn:
- u bepaalt zelf met wie u wilt concurreren
- klanten kopen niet zozeer op basis van de prijs die u vraagt, maar op basis van het beeld dat zij zich van uw prijs vormen
waardevolle les
Een waardevolle les: Je kunt de prijs van je product aanpassen als de klant het te duur vindt. Maar wat is de reden dat jouw klant je te duur vindt? Als jij zorgt dat je klant jou vergelijkt met de juiste concullega’s… Als jij zorgt dat je klant een goed beeld heeft van jouw product… Dan zal de klant met liefde jouw prijs betalen zonder daarover te klagen.
voorbeeld: niet alle supermarkten zijn concurrenten van elkaar
De Albert Heijn maakt zich niet druk over een aanbieding bij de Aldi, het is geen concurrent. Maar diezelfde aanbieding van de Aldi kan betekenen dat er die week minder klanten zijn bij de Lidl. Want zij zijn wel concurrenten.
De AH zorgt voor een beeld van een compleet assortiment en verse kwaliteitsproducten. Klanten verwachten wat meer te betalen, maar weten ook dat ze alle boodschappen kunnen kopen. De Aldi geeft het idee dat je in het magazijn staat. Snel en goedkoop. En dus verwacht je dat de prijs laag is. Maar je vindt het ook niet gek als een product de volgende week ineens niet meer in de schappen staat.
Dat ze alle drie supermarkten zijn wil niet zeggen dat ze ook allemaal concurrenten zijn.
Zo heb ik ervoor gekozen om te concurreren met de grotere trainingsbureaus en niet met kleine zelfstandigen.
en toegespitst op mijn bedrijf
Zo hebben wij een team van mensen dat altijd meteen klaar staat voor de klant. We zijn wat duurder dan de kleine zelfstandige trainers, maar net iets goedkoper dan de grotere bureaus. Dus we moeten zorgen dat de klant ons vergelijkt met de grotere bureaus en ons uitstekend geprijsd vindt voor wat wij bieden.
conclusie
Het is een boek voor iedereen. Je kunt alle voorbeelden gebruiken om te solliciteren of om een huis te verkopen. Maar eigenlijk is alles het meest aansprekend geschreven voor ondernemers. Ik durf te wedden dat elke ondernemer minimaal één advies uit dit boekje weet te halen dat hem/haar aan het denken zet. En misschien wel zaken gaat veranderen naar aanleiding daarvan.
Kortom: het lijkt een simpel en eenvoudig boekje. Zo leest het ook. Maar elke tip is waardevol en je kunt er als ondernemer direct mee aan de slag.
nog een paar voorbeelden van tips uit het boek
Het boek staat vol met tips. Om je een indruk te geven heb ik er voor deze review een tweetal beschreven. Hieronder nog vijf om een indruk te geven van het boek:
- als een klant oprecht moeite heeft met uw prijs, is dat een teken van oprechte interesse
- te snel uw prijs noemen in een verkoopgesprek kan uw klant afschrikken
- goedkoper zijn dan uw concurrenten lijkt aantrekkelijk, maar heeft ook veel nadelen
- ook ten aanzien van kortingen en prijsconcessies bouw je een reputatie op
- indien u toch besluit korting te geven, doe dat dan bij voorkeur in natura
*Jazeker, tegenwoordig geef ik wel eens korting. Maar dan als een relatiegeschenk. Als een cadeau omdat men al een aantal jaren met mij zaken doet. Nooit als men er om vraagt.
PS: De boeken uit mijn boekenkast ben ik aan het verkopen. Dit boek is inmiddels al verkocht. In Sanders Boekenkast vind je alle boeken die ik verkoop.
Reacties