• blog
  • coaching
  • training
  • ondernemingsraad
  • projecten
  • contact

CoachSander.nl

een persoonlijke blog van CoachSander

welke informatiebronnen gebruik jij?

18 augustus 2018

informatie… welke informatiebronnen lees jij - CoachSander.nl

De laatste jaren is het lastig om jezelf goed en objectief te laten informeren. Zelf gebruik ik diverse websites, online abonnementen en (zelfs) Facebook. Welke informatiebronnen gebruik jij? 

Geen enkele informatiebron is onafhankelijk. Iedereen schrijft of maakt (opinie)stukken vanuit een bepaalde overtuiging of een bepaald wereldbeeld. Maar juist in deze tijd van overvloed aan informatie word je wel gevraagd om daar mee om te gaan.

geen informatie

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je van zaken afzijdig te houden. Zo ken ik mensen die geen krant meer lezen of tv-journaals meer kijken. En dat vanuit de overtuiging ‘ik heb er geen invloed op, dus waarom zou ik mij er druk om maken’. Ieders goed recht natuurlijk.

geen informatie = geen mening?

Maar als je geen informatie meer tot je neemt, is het lastig om ergens toch een mening over te hebben. Tenminste, dat is dan weer mijn mening. Als je jezelf niet geïnformeerd hebt over de standpunten of meningen van diverse deskundigen, dan heb je een mening zonder basis. Een ongefundeerde mening dus. Daarmee kun je gesprekken behoorlijk in de war schoppen. Toch merk ik dat veel mensen er goed in zijn om hun mening te verkondigen als ‘waarheid’. Lastig, vind ik zelf.

informatiebronnen en de professional

In mijn werkzaamheden heb ik vaak/veel te maken met grote organisaties. En dan ook nog organisaties die ‘in beweging’ zijn: verandertrajecten, reorganisaties, fusies, noem maar op. Zulke grote organisaties hebben te maken met de ‘grote boze buitenwereld’.

Veranderingen die spelen bij de concurrenten. Wet- en regelgeving waar de politiek mee bezig is. Meningen van stakeholders. Maatschappelijke ontwikkelingen. Wensen van klanten. Allemaal van invloed op zo’n organisatie. En om organisaties te begeleiden/ondersteunen, moet ik wel iets weten van de omgevingen die van invloed zijn op die organisaties. Ik moet mij dus voortdurend inlezen. Weten waar het over gaat.

onafhankelijke informatie

Zoals ik eerder stelde, is er eigenlijk geen onafhankelijke mening of informatie. Zelfs wetenschappelijke studies kunnen beïnvloed zijn door een geldverstrekker. En toch moet ik op zoek. Om mijn klanten zo goed mogelijk bij te kunnen staan. Ik ben zeker niet verantwoordelijk om informatie te geven, maar ik moet er wel zoveel van weten dat ik (goed) snap waar het over gaat.

mijn manier – zo objectief mogelijke informatie

Als objectieve informatie niet te vinden is, moet ik die zelf maken. Daarom raadpleeg ik veel verschillende informatiebronnen. Informatiebronnen waarvan ik soms heel goed weet dat ze een gekleurd wereldbeeld hebben. Denk bijvoorbeeld aan hoe een website als Breitbart het nieuws weergeeft tijdens de afgelopen presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten en sinds de verkiezing van president Trump.

Maar tegelijkertijd lees ik artikelen of kijk ik video’s van andere sites over hetzelfde onderwerp. Daarop is het dan mogelijk om te achterhalen waar de ‘kleuring’ zit en waar ze het over hetzelfde hebben. Alles geeft dan eigenlijk informatie. De manier waarop het nieuws gekleurd is, welke tendensen erin staan, waar ze voor of tegen zijn. En dat alles dan van twee (of meer) verschillende informatiebronnen over hetzelfde onderwerp.

veel lezen, veel kijken, veel interpreteren

Het betekent dat ik veel en vaak lees. En al die informatie aan het interpreteren ben met de informatie van andere bronnen. De waarheid ligt, zoals het spreekwoord zegt, altijd ergens in het midden.

en: geen mening hebben over de informatie

Bovenop dit alles doe ik ook nog eens mijn best om over de informatie geen mening te hebben. Het is altijd alleen maar een verzameling van informatie, waarvan slechts een deel feitelijke informatie is. Alles wat ik over een bepaald onderwerp gelezen heb, kan met een nieuw stuk informatie zomaar van een totaal andere waarde worden. En misschien wel waardeloos.

mijn informatiebronnen

In de afbeelding bij dit artikel zie je een overzicht van alle nieuwsbronnen die ik graag raadpleeg. Mijn Facebook- en Google-instellingen zorgen ervoor dat er zo min mogelijk geschiedenis bewaard wordt en dat er zo min mogelijk voorkeuren voor mij worden beslist.

Van de meeste kranten en websites like ik hun Facebookpagina. Zo heb ik veel informatie in een groot overzicht. Vervolgens, als ik via een link op Facebook op een artikel kom, zie ik op zo’n website ook nog andere artikelen (die niet op Facebook stonden). En die lees ik dan ook.

Gelukkig lees ik snel. Zo kan ik ‘s avonds heerlijk op de bank bezig zijn. En ik vind het nog leuk ook.

Het resultaat? Ik weet veel, maar doe mijn best er geen mening over te hebben… 🙂

Welke nieuwsbronnen gebruik jij? Of: welke nieuwsbronnen raad jij aan?

links

Doe er je voordeel mee! Als je deze Facebookpagina’s een like geeft, komt het nieuws vanzelf naar je toe. Van de meeste nieuwssites mag je elke maand enkele artikelen gratis lezen.

Een lijst in willekeurige volgorde (die ook nooit compleet kan zijn):

  • CNN Politics
  • CNN
  • Blendle
  • Financial Times
  • Breitbart
  • Bloomberg
  • Axios
  • Algemeen Dagblad
  • Het Parool
  • NRC. volgende
  • Het Financieele Dagblad
  • Vrij Nederland
  • Nieuwsuur
  • HP/De Tijd
  • Trouw
  • Elsevier Weekblad
  • VPRO Tegenlicht
  • Filosofie Magazine
  • De Speld
  • NOS op 3
  • Eindhovens Dagblad
  • Omdenken
  • Studio040
  • Nederland Kantelt
  • Eindhoven City
  • Politie Eindhoven
  • The School of Life
  • The New Yorker
  • Harpers’s Magazine
  • New York Magazine
  • NU.nl
  • Politico
  • CT2
  • RTL Z
  • NOS
  • BBC News
  • The Guardian
  • The Independent
  • BBC Newsnight
  • De Financiële Telegraaf
  • NRC

artikelen die wellicht ook interessant zijn:

  • Safebook – social media tipsSafebook – social media tips
  • #bengewoonaardig: doe je mee?#bengewoonaardig: doe je mee?
  • ‘Amerikanen lopen niet’ – boekreview‘Amerikanen lopen niet’ – boekreview
  • Geen mail: ramp of Zen?Geen mail: ramp of Zen?
  • koffie & thee; goed voor je gezondheid!koffie & thee; goed voor je gezondheid!

delen kan alleen door vermenigvuldigen...

Facebook Twitter Pinterest Email

Reacties Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vorige
volgende

selecteer op inhoud:

selecteer op datum:

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitter

een keer per week een update van CoachSander.nl

Controleer je 'Postvak in' (of spam map) nu om je aanmelding te bevestigen.

lees meer over:

#Sanderzwijgt antwoorden bedrijf bijzonder blog boek coach coaching CoachSander concept Creativiteit delen de Ruimte de toekomst Eindhoven Facebook gezondheid gratis Klokgebouw leuk loslaten nieuw ondernemer ontwerp OR persoon persoonlijk retraite sander SER social media stilte Strijp-S trainer training Twitter waarom website werken Will WOR workshop You zen zorg

my life in Instagram photos:

Something is wrong.
Instagram token error.
Follow
1

over CT²

CT²
CT², creative thinking coaching training verzorgt coaching, training en begeleiding van groepen met als kernwoorden Proces, Verbinding en Communicatie.
klik hier voor meer informatie.

BewarenBewaren

over CoachSander

CoachSanderSander Vrugt van Keulendirectie coach, management team begeleiding en training, ondernemingsraad team begeleiding / training

EEN COACHSANDER WEBSITE