
Maar hoe ga je als zelfstandige nu om met de drie-eenheid ‘persoon’, ‘product’ en ‘bedrijf’ (lees ook deel 1)’? Als deze drie-eenheid mij als zelfstandige niet duidelijk is, dan zal dat ook nimmer in mijn optreden naar buiten helder en eenduidig zijn.
Wanneer neem je als zelfstandige als ‘persoon’ de rol als ondernemer op je om je ‘bedrijf’ te managen en ben je het ‘product’ aan het vermarkten? Wanneer is de klant mij als ‘product’ aan het gebruiken?
Als ondernemer leg ik andere aspecten van mijzelf ‘in de etalage’ dan wanneer ik optreed als coach. Simpel voorbeeld: als ondernemer wil ik graag dat er naar mij(n verhaal) geluisterd wordt; als coach luister ik naar de cliënt. Dat maakt mij (in de perceptie van de ander) iemand anders, maar ik ben nog steeds dezelfde persoon…
Ook ik heb er moeite mee als mensen kritiek hebben op mijn producten of mijn bedrijf; dat is nooit leuk. Sinds ik besef dat het niet om mij als persoon gaat, maar om mijn product, is het een stuk makkelijker om daar mee om te gaan.
Moet ik, in mijn geval als coach, meteen in een netwerkgesprek al mijn talenten inzetten en laten zien wat ik kan? Waarom zouden mensen dan nog voor mijn product gaan betalen als ze het gratis aan de borreltafel kunnen krijgen? Dit is niet makkelijk want het is de ander niet meteen helder dat je veel tijd, geld en moeite hebt gestopt in het verkrijgen van al die kennis en ervaring. Dat dát nou net je product is!
Maak dus duidelijk waarom je goed bent in wat je doet als bedrijf en waarom je product goed is. Dat je soms wel wat wilt schenken, maar het je niet kan veroorloven om het zomaar -gratis- weg te geven. Je moet tenslotte ook je brood verdienen…
Samenvattend: 4 tips!
Word aangesproken in de juiste rol! Vraag, als je in een gesprek bent, in welke hoedanigheid je aangesproken wordt. Of geef het, in het begin van het gesprek, zelf aan. Daarmee voorkom je misverstanden.
Wees voorbereid op kritiek! Vraag jezelf direct af of de kritiek gericht is op jou als persoon of op je bedrijf of product. Bedenk, in het laatste geval, dat de ander het niet over jou als persoon heeft. Daardoor kun je sneller en meer alert reageren op wat de ander zegt.
Geef niet meteen je product weg. Onderzoek waar de vraag bij de ander zit en geef een paar hints of een enkele tip. En geef aan dat, als de ander meer wil weten, je zeker bereid bent tot een gesprek over je dienstverlening.
Zeg dat je een bedrijf bent! Als je tegen anderen telkens opnieuw aangeeft dat je niet alleen een bedrijf hebt, maar ook een bedrijf bent, krijg je vanzelf vragen. Een prachtige opening om uit te leggen dat je niet altijd optreedt of praat vanuit dezelfde rol!
En ja, in het kader van de derde tip: deze blogposten zijn slechts een tip van de sluier. Ben je nieuwsgierig geworden en kun je meer ondersteuning gebruiken als zelfstandig ondernemer? Mijn deur staat open voor het boeken van een gesprek… Mag ik je ontvangen in de Ruimte?
Reacties