
Ooit Mad Men, de TV serie over de reclame mannen op Madison Avenue NYC eind jaren 50, gekeken? Een van de originele “Mad Men” was zakenman David Ogilvy. Graag deel ik de 10 schrijf tips van deze onnavolgbare legende in de reclamewereld.
Vooral de komende tijd (we zijn bezig met het inhoud geven van nieuwsbrieven aan klanten onder de naam ‘CT² memo’) ben ik veel artikelen aan het schrijven. Daarvoor kan ik deze tips uitstekend gebruiken. Ik ben benieuwd of het te merken zal zijn! 🙂
Op 7 september 1982 stuurde David Ogilvy de volgende interne memo* (geheel in stijl met zijn eigen tips) aan alle medewerkers met de titel “How to write”:
The better you write, the higher you go in Ogilvy & Mather. People who think well, write well. Woolly minded people write woolly memos, woolly letters and woolly speeches.
Good writing is not a natural gift. You have to learn to write well. Here are 10 hints:
1. Read the Roman-Raphaelson book on writing. Read it three times.
2. Write the way you talk. Naturally.
3. Use short words, short sentences and short paragraphs.
4. Never use jargon words like reconceptualize, demassification, attitudinally,judgmentally. They are hallmarks of a pretentious ass.
5. Never write more than two pages on any subject.
6. Check your quotations.
7. Never send a letter or a memo on the day you write it. Read it aloud the next morning – and then edit it.
8. If it is something important, get a colleague to improve it.
9. Before you send your letter or your memo, make sure it is crystal clear what you want the recipient to do.
10. If you want ACTION, don’t write. Go and tell the guy what you want.
David
Hoe kun je het daar nou niet mee eens zijn? Als ik deze tips al niet onbewust toepaste; vanaf nu ga ik hier in iedere geval bewust op letten. I’m always in for improvement! What about you?
Heb jij nog aanvullende schrijftips?
*De memo komt uit het boek The Unpublished David Ogilvy: A Selection of His Writings from the Files of His Partners; helaas enkel nog verkrijgbaar als 2de hands uitgave…
Dit artikel is eerder gepost op PowerPR.nl door CoachSander
Goed om het zo weer eens te lezen. Ik val zelf nog wel eens in de kuil van te snel reageren… Dus eigenlijk zou ik dat nu niet moeten doen 🙂
Ja, ik heb een schrijftip: check je spelling!
Het is niet “vanaf nu ga ik hier in iedere geval bewust op letten”, maar “vanaf nu ga ik hier in ieder geval bewust op letten”.
Dus zonder de e achter ieder.
Je hebt helemaal gelijk… slip of the keyboard? 😉