
Afgelopen dinsdag mocht ik een masterclass Large Scale Interventions (LSI) bijwonen van Tonnie van der Zouwen. Wat mij het meest raakte was de wijze waarop zij ‘in’ haar werk staat; of liever gezegd er ‘niet is’…
Het was een boeiende en interessante Masterclass hoe je grote groepen gezamenlijk en tegelijkertijd aan een groot project of verandertraject kan laten werken. Ze legde daarbij uit hoe ze daarvoor technieken als Future Search, World Cafe en Open Space inzette. Direct aansluitend deze technieken ook uitgevoerd in klein verband. En daarbij op inhoud en proces niveau aan de slag gegaan.
Wat mij als trainer en coach, zoals ik mij (nog) steevast noem, het meest opviel was de wijze waarop zij haar rol als facillatator vorm en inhoud gaf. Met name in Open Space was dat een mooie manier: gewoon niets doen… Onderstaande slide gaf mij daar letterlijk ‘beeld’ bij:
‘k Herkende hierin mijn eigen rol; oftewel de rol die ik aanneem bij de organisatie, individu of opdracht die ik aanneem. Want die is telkens anders… Telkens een inspelen op de situatie en de mogelijkheden. Waarbij ik mij steeds meer thuis voel in de rol van facillitator.
kernwaarden waarmee ik werk
Enige tijd geleden heb ik de basis waarop ik werk geanalyseerd, maar nog niet voor mijzelf of voor de klant benoemd had. Daaruit blijkt dat ik (maar ook de klant) erg content voel als ik mij bezig hou met verbinding, proces en communicatie. En dan in willekeurige volgorde. Waarbij de klant zich optimaal kan focussen op dat waar hij / zij expert in is: de inhoud.
Natuurlijk weet ik vaak (veel) van de inhoud van de training, begeleiding of coaching. Maar door bewust daar niet op de focussen, maar mijn focus nu juist te leggen op communicatie, proces en verbinding, gaat de klant zich veel meer zelf verantwoordelijk voelen voor de inhoud. En is daarmee het resultaat, voor die klant, zeer concreet en toepasbaar.
De Masterclass van Tonnie van der Zouwen was heel verhelderend; mijn eigen ontwikkel proces zet zich voort. En dat betekend dat ik mij (nog meer) ga toeleggen op mijn kernbegrippen. Dat ik nog meer de inhoudelijke verantwoordelijkheid bij de klant zelf neer ga leggen. En dat ik dus ook steeds meer ‘niets’ ga doen. Tenminste, zo lijkt het voor de klant.
Want dat was heel duidelijk in de wijze waarop Tonnie van der Zouwen werkt; in de voorbereiding, samen met de klant, (heel) veel werk verzetten. Maar in de uitvoering enkel, op een zeer summiere wijze, zich met het proces bezig te houden. En zelfs de verantwoordelijkheid van het proces, in grote delen, bij de klant zelf neer te leggen.
‘k Denk dat ik mij maar eens in ga schrijven voor de training voor Large Scale Interventions. Niet alleen om meer te leren over LSI, maar vooral ook om zelf meer te verkennen over het mijn rol in het proces de verbinding en de communicatie…
‘k Kan ondertussen zeker de website van Tonnie van harte aanbevelen, met veel informatie over alle aspecten van LSI: TonnievanderZouwen.nl
Reacties