De laatste tijd is er meer en meer te lezen / te vinden over hoe Twitter te ‘gebruiken’. Behorend tot de categorie ‘social-media’ wordt er steeds meer gekeken naar het ‘media’ gedeelte.
Niet gek als je weet dat in onze huidige staat van economie het merendeel van dat wat voorheen wel werkte, dat nu niet meer doet. Letterlijk. Het werkte om een groot budget aan advertenties te besteden in gedrukte media en op bewegende beelden. Alleen weet nu iedereen, mede natuurlijk door het immer groter wordende internet, dat er heel veel mee gesjoemeld kan worden.
We kijken er al niet meer van op als bekende mensen melden ‘Photoshop is een uitkomst’ (NU.nl 01-11-2009). En vinden we het (steeds meer) normaal om eerst uitgebreid reviews op sites te lezen dan klakkeloos een advertentie te geloven. Sterker nog; als een review te positief is, denken we dat het een medewerker van dat bedrijf is!
Afhankelijk van de dienst of het product geeft 8% tot 40% van ondervraagden aan voorafgaand aan een aanschaf een review site te bezoeken. Verder zegt driekwart of meer van de ondervraagden dat een online gelezen beoordeling van grote invloed was op de (offline) aankoop.
Daarom willen dan ook een heleboel bedrijven inhaken op het beïnvloeden van de consument vis internet. Een mooi voorbeeld is IBM die daar het volgende plan voor heeft opgesteld:
Mooi is hierop te zien dat men op een ‘old school’ manier de nieuwe social media, in dit geval Twitter, probeert te gaan inzetten. Anderzijds ook logisch als je als bedrijf te maken hebt met een grote interne structuur bestaande uit onderdelen als corporate communications, web relations en een pr-afdeling. Maar duidelijk is ook dat men bij IBM wel erkend dat hiermee omgegaan moet worden.
Andere, juist tegengestelde, voorbeelden zijn te vinden dat men opzettelijk een site, bedrijf of dienstverlening zwart maakt op online fora om daarna het eigen product aan te prijzen.
Natuurlijk is er, ook voor een groot bedrijf, nog veel te zien en te leren over social media in het algemeen. Maar ook daarop kun je een ROI (Return on Investment) loslaten… Daarover in een volgende blog meer.
Terug naar Twitter als instrument om te ‘gebruiken’…
Een groot onlangs gepubliceerd onderzoek verteld ons dat slechts 40% van de Twitter-accounts actief zijn en daarvan slechts 40% enkel ‘blabla’ is. Maar we hebben het wel over 20 miljoen Tweets per dag!
Nu zijn er (al) manieren om je als bedrijf te mengen in deze Twitter-Tweets; er is al de mogelijkheid om je in te schrijven bij een site, die vervolgens de Tweets van jou en je Followers (mensen die je berichtjes volgen) analyseerd en dan regelmatig een advertentie-Tweet naar jou en je Followers stuurt. Maar zou dat werken, als je de definitie van Twitteren leest?
Die definitie van Twitteren wordt door Twitteraars omschreven als “Een sociaal netwerk van vrienden en/of zakelijke contacten waar men interessante, boeiende, bezielende of grappige weetjes/links op een supersnelle manier kan delen en ontdekken”.
Dus met advertenties op Twitter loop je nu juist de kans iedereen voor het hoofd te stoten… En al die Followers te ‘verliezen’.
Dus in die definitie, daar zit de kans om met Twitter als bedrijf of ondernemer aan de slag te gaan!
Twitteren is dus eigenlijk net hetzelfde als (op de juiste manier) netwerken; je knoopt vriendelijke gesprekken aan met (zo veel mogelijk) verschillende mensen. Dat in de hoop dat als ze een bepaalde dienst of dienstverlening zoeken, het eerst aan jou en je bedrijf moeten denken. Gewoon omdat ze je aardig vinden. Je aardig vinden voordat je iets wil verkopen. Daar zit de crux, het belangrijkste element van de nieuwe economie die ontstaat met deze social media. Omdat de ‘oude manier’ van werken gewoon niet meer werkt.
We zijn weer terug bij af; voordat er advertentiebudgetten waren en zaken die we niet nodig hadden werden aangeprezen. We beginnen weer bij de mens en de menselijke relatie.
Bronnen: www.frankwatching.com | www.marketingfacts.nl
Bert-Jan van der Mieden zegt
Goed artikel dat de kern en de problematiek goed weergeeft. In rap tempo is de omgeving veranderd en ontstaat er een nieuwe manier van omgaan met elkaar in netwerken. Twitter wordt op verschillende manieren gebruikt. Er zijn mensen die denken dat je zoveel mogelijk followers moet hebben en daar worden zelfs tools voor aangeprezen. Er zijn mensen die hun hele hebben en houden bloot geven op Twitter en al hun persoonlijke stemmingen, gedachten en gevoelens op Twitter uiten.
Je dient er ook op Twitter alert op te zijn dat je niet geassocieerd wordt met “De Wallen” door dames die zichzelf aanbieden via Twitter. Er zijn mensen die zichzelf zakelijk aanprijzen door veelvuldig aan te geven hoe succesvol ze zijn.
Maar er zijn ook mensen die vertellen waar ze mee bezig zijn, wat zij belangrijk vinden, waar zij voor staan en die verbindingen tot stand willen brengen. Er ontstaan verbindingen tussen collegae en met mensen die je niet kent maar waar je over en weer wat voor elkaar kunt betekenen. Men attendeert elkaar op nieuws, kennisbronnen en op de professionaliteit van anderen. Over en weer worden vragen gesteld en worden praktische tips uitgewisseld.
Elkaar aardig vinden is inderdaad belangrijk. Sympathie over en weer leidt tot wederzijds gunnen of tot persoonlijke afspraken. Dit kan vervolgens leiden tot het gunnen van een opdracht. Twitter is een maatschappelijk en persoonlijk proces en een zoektocht. Maar het gaat niet alleen om aardig vinden en gevonden worden.
Ook hier gaat het om authenticiteit, integriteit en professionaliteit, met veelal een bijzondere mix van persoonlijke en zakelijke communicatie. Waarbij het wederom gaat om vertrouwen en kwaliteit. Twitter is een prachtig medium voor openheid, geven, gunnen, verbinden en delen. Met als bijzonder aspect dat alle maatschappelijke disciplines op een medium met elkaar verbonden zijn en zich direct met elkaar kunnen verbinden. Dat leidt tot uitwisselingen die er anders niet gauw zouden zijn. En dat gaat verder dan het bekende voorbeeld van de uitwisseling tussen Maxime Verhagen en burgers. Je kunt contact leggen met religieuzen, kunstenaars, wetenschappers, ngo’s, ondernemers, dienstverleners, particulieren, enz. Hoe meer zielen hoe meer vreugd en dat kan ook gelden voor followers en following. Maar ook daarbij geldt dat geloofwaardigheid en kwaliteit mijns inziens voorop dienen te staan.
Niet alleen voor twitter, maar voor alle sociale netwerken geldt mijns inziens dat het voor ondernemers van belang is dat ze het inpassen in hun doelstellingen en strategie en goede afwegingen en keuzes maken ten aanzien van hun timemanagement en inzet van personeel.
Mits goed gebruikt liggen er prachtige kansen en mogelijkheden en biedt het alle ruimte voor nieuwe, plezierige, boeiende en nuttige contacten.
auto verkoop service zegt
Hoi, ik kwam toevallig op deze site via Yahoo. Mooi bericht, ik heb de site in mijn favorieten geplaatst! Kom zeker nog een keer terug.