
Is het mogelijk de ROI (Return on Investment) voor Twitter, en andere social media zoals Facebook of Hyves, te bepalen? Laat ik eens een poging wagen op basis van diverse onderzoeken en berichten.
Wat is ROI?
Kort: Return on Investment is letterlijk ‘wat verdien ik op mijn investering’. Dat wil zeggen als ik €100 tegen een ROI van 10% dan krijg je je inleg terug + €10. Met andere woorden bij een negatieve ROI van -20 dan hou je in dit voorbeeld €80 over. Simpel.
Maar is deze manier van (old-school) rekenen ook van toepassing te maken op social media als Twitter? Als ik alles wat ik erin investeer (en dat is in ieder geval heel veel tijd) omreken naar €€€, krijg ik dan meer €€€ terug? Is het wel te vergelijken, waar zitten verschillen?
Oké, het is duidelijk te maken hoeveel extra bezoekers je hebt gekregen met je blog, Twitter enz. en op je website. Ook kun je duidelijk volgen hoeveel van die bezoekers ook daadwerkelijk iets gekocht of geboekt hebben. Daar zijn allerlei systemen voor. Maar die derde dimensie, hoe heb je invloed op de ‘buzz’, hoe weet je dat en hoe meet je dat?
Daar zit een moeilijk punt. Want hoe meet je nu hoe positief mensen over je website praten? Of hoe meet je of lezers het nu juist eens of oneens met je zijn?
In een ROI voor social media maakt het namelijk niet uit HOEVEEL mensen er naar kijken, maar wat ze van je vinden. Pas als je bezoekers of lezers ook die mening kenbaar maken (wat ze van jouw of je bedrijf vinden) zal er €€€ kunnen ontstaan…
Hieronder een visuele weergave van de diverse stappen bij het investeren in sociale media.
Oliver Blanchard heeft hierover een zeer humoristische slideshow (letterlijk!) gemaakt. Uit die slideshow beide afbeeldingen.
Het leert ons in ieder geval dat ROI op social media niet meteen komt; het is een kwestie van lange adem. Volhouden en de revenuen komen… soms.
Het begint er wel mee dat je je (potentiele!) klanten voorop moet stellen, niet je gedachte aan winst. Dus als je je niet graag naar je klanten luistert, je winst het belangrijkste vindt, je je marketing door anderen laat doen, denkt dat Twitter werkt omdat BN’ers het doen… dan moet je zeker niets aan social media gaan doen. (Adam Cohen heeft hiervan een mooie lijst gemaakt).
Is de ROI op Twitter wel vast te stellen?
Maar om weer terug te komen bij de ROI van Twitter; is dat vast te stellen? Na vele artikelen gelezen te hebben zeg ik: nee.
Iedereen in de marketing business heeft het erover, maar niemand heeft een goed en simpel antwoord. ROI gaat over meten, en je kunt van alles zeggen over social media, maar echt meetbaar is het (nog) niet. Tenminste, niet in financiële resultaten. De vraag die bij mij opkomt is of het er wellicht mee te maken heeft dat we iets ‘nieuws’ op een ‘oude’ manier proberen vast te houden en te meten.
Wat kun/moet je wel doen?
Maar hoe kun je dan wel weten of je baat hebt bij het inzetten van social media voor jezelf of je business?
Ik kom uit op deze simpele vraag die je jezelf als ondernemer moet stellen: “Heb ik meer klanten sinds ik begon met social media?”. Hoe je daar achter komt? Vraag elke klant hoe ze bij jou zijn uitgekomen, hou het bij en je weet het. En zoals in de grafiek hiervoor duidelijk werdt, het is een kwestie van lange adem.
Als je in de eerste plaats vaststelt met welke doelstelling je aan social media begint, weet je ook meteen wat je moet doen via welke media. Denk bijvoorbeeld aan merkbewustzijn, nieuwe klanten, bovenaan in Google staan, enz.
Vervolgens is het zaak consistent en consequent te zijn; het meest moeilijke aan social media. Je zult pas opgemerkt worden als je vaak en altijd dezelfde boodschap verkondigd. Als je dat niet doet zul je worden afgerekend als zijnde ‘niet betrouwbaar’.
De toekomst van social media
En de toekomst? Waar dit heengaat? Om met deze mevrouw te spreken worden sociale netwerken ‘als lucht’; het is straks overal. De bestaande social media zullen steeds verder met elkaar worden verbonden; je logt een keer in en kan overal mensen tegenkomen met dezelfde interesses. Denk aan de connectie, onlangs tussen LinkedIn en Twitter of denk eens aan Google Wave. Open netwerken worden straks de norm; zoals bij Wikipedia gaan we elkaar controleren en corrigeren.
Omdat dat allemaal on-line gebeurd, is het ook te volgen van buitenaf. Er zal perfecte data te benaderen zijn van sociale verbanden (wie zijn je vrienden), gedrag (locatie, aankopen, interesses, historie) en wijzen van communiceren.
En bedrijven zullen gaan proberen deze informatiestromen te gaan beïnvloeden. Om vervolgens… door de grote sociale netwerken te worden tegengewerkt…
Een mooi voorbeeld van nog meer interactiviteit van klanten op websites is Google SideWiki. Een downloadbare toolbar waarmee iedereen op iedere website een reactie kan geven. Daarmee gaat het eigendom van elke website over naar de klant / gebruiker… een ware revolutie kan ons hiermee te wachten staan.
De ROI van twitter is best te meten hoor. Ten eerste kun je natuurlijk gewoon de doelconversie bijhouden vanuit Twitter via Google Analytics. Daarnaast heb je handige tools als tweetreach.com die je inzicht geven in het bereik van een boodschap en zo zijn er heel veel tools beschikbaar. Check deze presentatie: http://bit.ly/GHnuZ . Verder internet uitermate geschikt voor het verspreiden van digitale coupons (of via twitter: twoupons :-)). Mogelijkheden te over dus en in mijn beleving zelf nog beter meetbaar dan de ROI vanuit traditionele marketingactiviteiten.
Bedankt voor de interessante informatie