Er ontstaat steeds meer rumoer over het nieuwe werken. Daar waar Interpolis al (meer dan?) tien jaar geleden begon met een geweldig kantoor, wordt nu de reis verder voortgezet met de combinatie van web 2.0 en 3.0…
Interpolis bouwde indertijd een kantoor vol met flexplekken gebaseerd op de berekening dat een heel groot deel van het personeel nooit tegelijkertijd aanwezig is op dat kantoor. Uitgaande van het standaard percentage ziekteverzuim, vakantiedagen, bezoeken aan klanten, enz. enz. Het kantoor werd ook meteen goed ingericht met de allerlaatste design en techniek snufjes. Denk aan vergadertafels met ingebouwde LCD schermen en diverse soorten restaurants (van Italiaans zelfbediening tot vier sterren-restaurant met kok en bediening).
Nu blijkt helaas uit steeds meer onderzoek dat het idee van flexplekken door veel mensen als niet aangenaam wordt beschouwd; men wil toch graag een vaste plek voor de foto en het eigen pennenbakje en vooraf weten welke collega naast je zit. Die vertrouwdheid hebben (veel) mensen nodig om goed te kunnen functioneren. Zoveel mensen, zoveel wensen. Maar hoe kom je al die verschillen nou toch tegemoet als werkgever?
De tendens is nu waarneembaar dat bedrijven nu denken in andere aspecten, en dan met name om het de werknemer het optimaal naar de zin te maken. Denk daarbij aan meer vrije tijd, betere balans werk / privé, interactieve kantoren en een uitstekende relatie met leidinggevenden.
Want daar gaat het om; als de medewerker het naar zijn/haar zin heeft zal hij meer gemotiveerd zijn en (dus) ook meer werk en innovatiever werk verzetten… Wie kan het daar nu niet mee eens zijn?
Een mooi voorbeeld van die andere manier van werken is te vinden bij Google; bekijk deze beelden eens en kijk daarna eens rond bij jou op het kantoor. Wat kun je daar veranderen zodat iedereen het (meer) naar de zin heeft?
Reacties