Geïnspireerd: WAAROM, hoe en wat

Geïnspireerd: WAAROM, hoe en wat

Deze video wil ik graag met je delen. Het gaat over de essentie van wat wij doen, de essentie van wat ik doe: het ‘waarom’.

“Mensen kopen niet wat je doet,
ze kopen waarom je het doet”

Simon Sinek vertelt in een kleine 20 minuten hoe we als mens gemotiveerd worden. Gemotiveerd om te werken, mee te doen en actie te ondernemen. Dat we aansluiting vinden bij het ‘waarom’ van de andere mensen, en niet hoe ze zijn of wat ze doen…

Wat deze video voor mij deed? Waarom ik het zo’n mooie video vind? Het maakte mij ineens helemaal duidelijk wat ik de laatste tien jaar aan het doen ben. Waar ik vandaan kom en wat ik nu bereikt heb. Waarom de dingen die goed gaan nu eigenlijk zo goed gaan…

Nu snap ik dat ik aan het sturen ben geweest op het ‘waarom’ van mijzelf. Nu ik dat weet kan ik mij nog beter daarop focussen, en kan ik alle ‘hoe’ en ‘wat’ links laten liggen…

De essentie van wat deze Simon Sinek al sinds 2009 zegt, is dat je eerst met het ‘waarom’ moet beginnen. Dan komt de rest vanzelf. Ik ben weer geïnspireerd om verder te gaan en te ondernemen.

 

‘k Ben benieuwd naar wat jij vindt van deze video,
laat je het mij weten?

Simon Sinek vertelt hier zijn verhaal in 2010 TED talk. Ondertussen heeft deze video al meer dan 10,5 miljoen views…

 

Een paar mooie citaten van Simon Sinek:

If you hire people just because they can do a job, they’ll work for your money. But if you hire people who believe what you believe, they’ll work for you with blood and sweat and tears.

Martin Luther King, Jr. gave the ‘I have a dream’ speech, not the ‘I have a plan’ speech.

 

delen kan alleen door vermenigvuldigen...
    4 Comments On This Topic
    1. Anna Lammers
      on mei 8th at 4:49 pm

      Dank je wel voor deze Ted Talk Sander – hij heeft mij ook zeer geïnspireerd. Ik ben me ervan bewust geworden dat ik coach, werk en leef vanuit het waarom – dat is mijn missie. Maar als ik praat gaat het juist vaak alleen maar over het hoe en wat. Wat een eye-opener! Ik weet nu hoe ik mijn ‘boodschap’ sterker kan maken.


    2. […] Klanten die de betrokkenheid van het café of restaurant uitermate waarderen (Simon Sinek: ‘people don’t buy what you do, but why you do it’) en daarom juist bij jou koffie komen drinken. Kom op […]


    3. […] Klanten die de betrokkenheid van het café of restaurant uitermate waarderen (Simon Sinek: ‘people don’t buy what you do, but why you do it’) en daarom juist bij jou koffie komen drinken. Kom op […]


    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *